login
Inicia sessió

register
Registra't

Petites grans passions

Desgreuge

M'havia promès que deixaria estar el tema una temporada i que em centraria a parlar només de les meves petites grans passions, però després d'unes setmanes d'haver-hi estat molt crític crec que és de justícia trencar avui una llança en favor de la CUP. La roda de premsa d'avui és molt esperançadora, per dues raons: perquè sembla que es desencallarà la investidura de Mas i perquè sembla que la CUP ha traslladat l'accent a la qüestió de la independència. Si al final resulta que s'han fet pregar per collar Mas amb la moció de confiança i assegurar-se que el sector autonomista de CDC no feia marxa enrere en el procés, em vénen ganes d'aplaudir-los.

Potser tot estava clar des del principi i tot plegat era una escenificació per guanyar temps. O potser la CUP s'ha rendit a l'evidència de la seva derrota en la batalla mediàtica. Però, sigui com sigui, avui els núvols s'escampen i el cel s'aclareix. Pendent de la decisió de l'assemblea i esperant que aquesta no em faci penedir també d'aquest article, torna l'esperança.

Comentaris (5)19-11-2015 22:53:56

Cinema: "Una semana en Córcega"; i lectura: "El noi sense color i els seus anys de pelegrinatge"

"Una semana en Córcega" és el títol absolutament insípid que la distribució espanyola de la comèdia francesa "Un moment d'égarement" ha decidit posar-li, traint una vegada més (mai no se sap per què) el sentit de l'original: "égarement" significa en francès "follia passatgera", i d'això és exactament víctima el pobre Vincent Cassel en aquesta comèdia lleugera com la brisa de Còrsega a l'estiu. Evidentment, cadascú en traurà les conclusions que voldrà: és el personatge de Cassel una víctima o un pervertit aprofitat? Bé, ho diu el personatge de la seva filla: al capdavall, ell és l'adult, no? És clar que el quid de la qüestió és com s'ha arribat precisament a aquesta situació, i aquí és evident que el bo de Cassel podria haver-se estalviat uns quants passos imprudents i inconscients amb la filla del seu millor amic, però no és menys cert que la lolita de la funció ja havia començat a fer servir el seu arsenal d'armes, com ara un innocent accident a l'hora de treure's el neoprè. El que és segur, en qualsevol cas, és que la "follia transitòria" del títol no és cosa d'ella, que ho té tot molt ben premeditat. Sigui com sigui, no té sentit buscar cap anàlisi psicològica dels personatges en aquesta pel·lícula deliberadament intranscendent i agradablement pija, en un moment en què la comèdia francesa començava a ser irritant en la seva fórmula de tractar en clau d'humor situacions socials dures. Un passatemps molt oblidable, sovint mal formulat (la seqüència del DJ es podria haver resolt molt millor) i amb tots els tòpics possibles de la comèdia d'embolics. Però, per una tarda de diumenge, oli en un llum.

I aprofito aquest cap de setmana sense futbol per enllestir la lectura d'un Haruki Murakami. Hi ha dos Murakami: hi ha el Murakami sòlid, sobri i americanitzat de "Tòquio blues"; i hi ha el Murakami surrealista, que algun cop m'ha fet pensar en David Lynch ("After dark"), però que en realitat probablement cal relacionar més aviat amb la imatgeria d'un Hayao Miyazaki (sobretot, em sembla, a "Kafka a la platja"). Personalment, m'agrada més el primer, però en aquest "El noi sense color..." hi conviuen tots dos, fet que al meu entendre constitueix la seva principal feblesa. La història comença de manera interessant, i parteix de la dicotomia habitual entre les noies vitalistes i les malaltisses (com a "Tòquio blues"), però es perd sovint en somnis absurds i històries místiques que no porten enlloc. La metàfora dels noms amb color no funciona gens bé, i em resulta molt més interessant la del constructor d'estacions. Però és sobretot una sensació de desagradable desconcert el que queda després de la lectura d'aquest llibre a estones plaent. I és que queden molts caps per lligar. D'acord: la gràcia pot ser que el lector tregui les pròpies conclusions, però aquí no em refereixo tant a si el noi i la noia acabaran junts com a què punyetes passa amb el personatge de l'amic de la universitat. Fa la sensació que Murakami l'ha introduït amb calçador per donar pas a les seves manies esotèriques i que després se n'oblida, i a mi em van ensenyar (tot i que he acabat essent un escriptor frustrat que es permet la barra de criticar els altres) que tot el que poses en una novel·la ha de tenir el seu sentit i que res hi ha de sobrar. No és el cas d'aquesta obra que està lluny de ser rodona, amb una intriga feble i que sempre es troba a mig camí entre la profunditat i la carrincloneria. Hi he passat bones estones, però hi havia anat perdent l'interès a mesura que hi anava avançant. Potser és una qüestió de la meva tancada mentalitat occidental.

Comentaris (5)16-11-2015 23:48:15

Reflexions d'un català desorientat

He llegit i he vist comentaris que indiquen que en el fons no és dolent per al procés esperar uns dies més. Que ara Espanya no té ningú a qui atacar perquè no hi ha govern, i que quan el tinguin ja estaran en campanya... Sigui com sigui, que ho arreglin, perquè el que ens estan fent passar... Jo estic passant un moment de desànim important en aquest tema, perquè cada cop veig més clar que les eleccions no van anar bé i que la majoria és massa justa per fer una cosa tan grossa.
Tot i així, i malgrat haver passat moments de tristesa i emprenyament importants, prefereixo ser optimista i pensar que la cosa pot anar així:
1) Hi haurà acord d'aquí a 15 dies.
2) Llavors el govern espanyol estarà en funcions per la campanya i poca cosa podrà fer.
3) Els partits indepes, especialment ERC, obtindran un bon paper a les espanyoles
4) Sortirà un govern PP-Ciutadans que radicalitzarà encara més la seva hostilitat cap a Catalunya
5) Això, sumat a l'acord amb la CUP, reforçarà l'independentisme, que augmentarà
6) La declaració de desconnexió permetrà fer un referèndum vinculant que Espanya es veurà obligada a fer, ja que si comença a posar càrrecs a la presó la cosa li marxaria de les mans
7) A més, amb el poder acabat d'obtenir, el PP i Ciutadans es podran permetre fer el referèndum: ja no necessitaran atiar l'anticatalanisme per obtenir vots i, a quatre anys vista, aquesta decisió ja no els hauria de perjudicar electoralment
8) Amb un referèndum vinculant, Catalunya Sí Que Es Pot optarà per demanar el sí, de manera que els potencials votants del sí pujaran.
Així doncs, tot serà complicat, però ens n'acabarem sortint. Al capdavall, Posidó va allunyar moltes vegades Ulisses d'Ítaca cada cop que era a punt d'arribar-hi. Però hi va acabar arribant. D'aquí a dos anys, independents oficialment. I llavors eleccions per investir el primer president de la República, que pronostico que serà Oriol Junqueras, assolint així el govern de centre-esquerra que somio i fugint de bogeries anticapitalistes.
I que consti que el tema em té cansat i que ni jo mateix m'ho acabo de creure. Però necessito ser optimista, malgrat tot.
Comentaris (3)14-11-2015 02:17:28

Acord per a la investidura

Imaginem.

Antonio Baños, en el seu discurs del segon debat d'investidura: "Ara explicaré el nostre vot. Nosaltres ens abstindrem, perquè no ens agrada el senyor Mas ni el que representa. Però tres de nosaltres votarem sí. Cadascun d'aquests sí estarà destinat a cadascuna de les vicepresidències que Mas ha proposat: un sí per a Neus Munté, un sí per a Oriol Junqueras i un sí per a Raül Romeva. D'aquesta manera, considerem que desbloquegem la situació sense trair la nostra promesa electoral. Nosaltres no votem sí a Mas, sinó a la figura de tres vicepresidents que sí que responen al perfil social que nosaltres esperàvem. I només els considerarem a ells vàlids com a interlocutors en els pactes, mentre vigilem atentament les actuacions del senyor Mas."

Resultat de la votació: 65 contra 63. Tan difícil és, això?

Comentaris (5)11-11-2015 23:57:07

Cinema: "Dheepan"; i futbol: Barça 3 - Vila-real 0

Ja fa uns quants articles que em queixo de la vergonyosa distribució dels drets televisius dels partits de futbol. És simplement inadmissible que els interessos crematístics maregin sense contemplacions uns espectadors que paguen religiosament quotes abusives per suposadament tenir la tranquil·litat de saber que podran veure tots els partits del seu equip quan finalment resulta que no és així. Doncs bé, darrerament també em resulta molt irritant la molt discutible distribució de les pel·lícules a les sales de cinema gironines. A causa dels seus criteris erràtics, he vist passar per davant sense cap opció de veure-les pel·lícules que em venien molt de gust com ara "Slow west", "El cadáver de Anna Fritz" i "Victoria". I aquesta setmana ja tenia coll avall anar a veure "Isla bonita" o "3 corazones", però va resultar que a les primeres sessions del cap de setmana era prioritari projectar pel·lícules infantils amb un recorregut més que fet. Veurem si hi haurà més oportunitats. Futbol i cinema ja no deixen espai per als romàntics, perquè els que controlen el negoci no tenen cap respecte cap al consumidor. Fins que un dia aquest se n'afarti i se'n vagi tot a fer punyetes.

Dominat per aquestes frustracions pròpies d'un panxut del primer món, acabo anant a veure amb desgana (la meva dona em va convèncer, perquè jo tenia ganes de fer-los boicot) "Dheepan", convençut que m'avorriré (sóc així de miserable) amb les desventures d'uns refugiats a París, més que res perquè per mi determinat cinema social a vegades no assoleix uns mínims artístics. Finalment, però, com acostuma a passar en aquests casos d'expectatives baixes, no en surto insatisfet, malgrat que la pel·lícula té diverses coses no del tot convincents. La trama es desenvolupa en tres parts. La primera és la més pròpiament social, amb un culte a la misèria que recorda desagradablement "Biutiful". La segona (segurament la més interessant, malgrat que també la més previsible) se centra més en els personatges, i en el procés que porta una família falsa a convertir-se en una família real, baralles incloses. La tercera ja és definitivament un thriller que estableix un paral·lelisme entre la violència de la qual fugen els personatges i la que es troben a la perifèria de París. La intenció es veu noble, però Dheepan acaba per ser una mena de Rambo dels suburbis sense cap subtilesa. Potser el millor mèrit del film és com denuncia sense ser discursiva la buidor de la grandeur francesa, sobretot gràcies al personatge de la nena. Dos exemples molt il·lustratius: el muntatge paral·lel entre la recitació idíl·lica d'un poema (amb correcció de dicció inclosa) i la seqüència de la brutal batalla del bloc de pisos. I, sobretot, la cruel ironia d'una nena rebutjada per ser estrangera obligada a aprendre's de memòria una cançó sobre el valor de l'amistat. Són els principals encerts d'una pel·lícula que, però, és incapaç d'escampar l'autocrítica a nivell europeu, amb una última escena d'una lluminositat incomprensible situada en una Anglaterra que és en realitat declaradament hostil al drama dels refugiats. Benintencionada però erràtica, tot i que com a mínim no és plana.

I el que cada cop és menys pla és el joc del Barça. Quan, a principis de temporada, el Barça va aconseguir una victòria de prestigi al Calderón en un partit en què Messi només va jugar mitja hora a causa de la seva flamant paternitat, vaig escriure que, si bé era cert que Messi va sortir a sentenciar l'Atlético, no es podia menystenir la magnífica feina que havia fet la resta de l'equip perquè ell pogués acabar essent decisiu. Després, quan l'argentí es va lesionar, vaig escriure que el paper de l'equip hauria de ser el mateix a gran escala: treballar dur perquè Messi s'ho trobés tot a punt per fer mal en la seva tornada. Doncs bé: es pot dir que l'equip, amb alguns alts i baixos, ho ha aconseguit amb escreix. Ahir va fer un partit molt seriós, amb un gran rigor tàctic, un gran sentit de la solidaritat i del sacrifici (impagable l'esforç de Munir i Suárez, brutal el moment de forma de Busquets) i un talent descomunal, amb un golàs antològic de Neymar que encara em té amb la boca oberta. D'acord que potser encara falta aquella mica de control al mig del camp, però ahir ens vam divertir molt (per fi), el Barça va fer el millor partit fins ara de la temporada juntament amb el del Calderón i fa l'efecte que l'equip arriba al seu punt de cocció òptim (amb Messi o sense) al clàssic. Llàstima de l'aturada per seleccions.

Comentaris (3)09-11-2015 23:34:53

Futbol: Barça 3 - B. Borísov 0

Per aquelles coses del caos absolut que hi ha ara mateix en els drets televisius, no vaig poder veure els prolegòmens del partit d'ahir, i per tant em vaig perdre la xiulada a l'himne de la UEFA i l'exhibició d'estelades, però pel que sembla tot plegat va ser rotund. A més, em va semblar que aquesta vegada, durant el partit, els crits d'"Independència" i de "Visca el Barça i visca Catalunya" van ressonar amb més força que mai. La UEFA ha paralitzat momentàniament les sancions perquè veu que la cosa ha sortit de mare i que l'ha vessada de ple, però no ens va voler estalviar la humiliació de la presència pomposa d'uns senyors que ho fotografiaven i ho gravaven tot com si a l'estadi s'estigués produint un crim. La UEFA, el TC i totes les sigles del món, però, han de saber que han topat amb un poble tossudament alçat perquè l'assisteix la raó de la dignitat.

Pel que fa al partit en si, una vegada més poca cosa a dir. Em continuo avorrint molt més del que m'agradaria amb els partits del Barça, però igualment em sento orgullós i esperançat que el joc anirà millorant reforçat pels resultats. Una llàstima la lesió d'un altre migcampista, ara Rakitic, que ens complica encara més l'alineació del Bernabéu. I magnífic el paper de Neymar (i de Suárez) en el lideratge d'aquest equip orfe de Messi. El brasiler encara és jove, i tendeix a focalitzar el seu talent en el driblatge i la superació de línies de passada, i segurament això explica aquest joc poc amic del mig del camp que no ens acaba de convèncer. Però això es corregirà quan Messi i la seva privilegiada visió del joc tornin, i hi haurem guanyat un Neymar més madur i una davantera, per tant, encara més letal. Mentrestant, l'equip ha demostrat que pot sobreviure sense l'argentí i que aquest serà la cirereta d'un pastís que tenim moltes ganes de devorar.

Comentaris (3)05-11-2015 23:08:03

Cinema: "Retrato de una dama"; i futbol: Getafe 0 - Barça 2

L'altre dia, a propòsit de "Segon origen", parlava sobre la qüestió de les adaptacions cinematogràfiques d'èxits o clàssics literaris. No voldria que s'interpretés malament el que volia dir quan em queixava de la tendència actual a reinventar-se les històries. No expressava amb això que el respecte al text hagués de ser total: l'adaptador té el dret, i gairebé l'obligació creativa, de proposar alguna cosa nova, algun matís de context que enriqueixi el material original o que si més no n'aporti una visió personal o diferent. Per exemple, Baz Luhrmann va fer una versió iconoclasta però molt plausible del "Romeo i Julieta" de Shakespeare. Del que em queixava és d'aquell guionista que inventa una història nova, que en canvia el final. Perquè aleshores és millor no citar l'obra original com a referència, perquè se n'ha pervertit l'essència. Pensava en tot això mentre veia dissabte "Retrato de una dama", de Jane Campion, basada en la novel·la de Henry James. No he llegit la novel·la, però s'intueix respecte pel material original, pels diàlegs, pels personatges. Campion simplement hi posa la signatura en detalls en la posada en escena, no sempre encertats, però que si més no reivindiquen la seva condició d'autora sense menystenir el clàssic que té a les mans. El resultat és una pel·lícula que no és brillant, però sí honesta. I queda per a la reflexió la seqüència inicial, protagonitzada per dones contemporànies, en què es posa de manifest la lectura profundament feminista de Campion i que obliga l'espectador a buscar-ne el sentit: són deutores de dones com la protagonista, sempre debatent-se entre el desig eròtic i el desig d'independència personal respecte del mascle? Són més lliures, en una societat en què la violència de gènere continua volent deixar ben clar qui mana? Han avançat aquestes dones en els seus drets? I, d'altra banda, una qüestió tan aparentment secundària com el càsting pot respondre a decisions ben subtils: la tria de John Malkovich per al complot malèvol emparenta inevitablement aquesta pel·lícula amb "Les amistats perilloses" de Stephen Frears.

Pel que fa al Barça, no vaig poder veure el partit, però la recerca d'un resum em va portar a uns quants descobriments al·lucinants. En primer lloc, que TV3 no tingui els drets de les imatges ni per fer un resum, fet que em va portar a les clavegueres de la televisió pública espanyola, on vaig poder continuar al·lucinant. D'entrada, perquè els va portar més estona comentar la ximpleria de la celebració del Halloween dels jugadors del Barça al camp del Getafe que no pas comentar i resumir el partit en si (imatge impagable la de la primera assistència de Sergi Roberto, que si l'arriba a fer Messi n'estaríem parlant durant tres anys). Però, sobretot, per les crítiques desproporcionades que aquesta criaturada va provocar: crec que va sobrar la irrupció en plena zona mixta del Getafe (ja n'han demanat disculpes), però ja se'ls crucificava per haver-se fet una simple foto al vestidor. No fem mai res bé. Per acabar-ho d'adobar, un pseudoperiodista madridista molt trist no parava de repetir la vella cançó coneguda que el Barça no havia tingut ningú al davant, com si la resistència del Las Palmas al Bernabéu hagués estat heroica. En fi. A mi el que em sembla és que el Barça està sortint prou airós d'un moment conjuntural molt delicat, i que quan disposi de més artilleria pot tornar a ser temible. Ja s'ho trobaran.

Comentaris (3)02-11-2015 19:40:04

Futbol: Villanovense 0 - Barça 0

De l'entrepà de sorra d'abans-d'ahir, poques conclusions se'n poden treure, però sí alguna reflexió interessant. En primer lloc hem de ser justos: si el partit va ser dolent no va ser perquè el juguessin els suplents, sinó perquè l'alineació era tan forçada que molta gent jugava fora de lloc (em vaig passar el partit intentant entendre de què jugava Adriano, però l'única certesa que en vaig treure és que va jugar molt malament). Tot i així, s'esperava que jugadors com Munir i Sandro fessin un pas endavant, però no hi ha manera que treguin el talent que se'ls suposa. Bartra sí que està aprofitant bé els minuts, i pel que fa als jugadors del B hi va haver de tot: Kaptoum i Aitor van ser descarats (com ha de ser), i Gumbau i Samper van millorar curiosament quan van intercanviar-se les seves teòriques posicions originals. Per físic i per talent de cadascun, sembla més lògic efectivament que el primer faci de pivot i el segon d'interior.

Després de tot, hi ha un aspecte que em fa ser moderadament optimista. Al partit no hi va passar res, és cert, però això té un aspecte positiu. Perquè el joc de l'equip va tornar a apostar per la tranquil·litat, per la possessió, pel toc. Va ser tot massa previsible, és cert. Però en un partit en què el factor de les baixes podia considerar-se relatiu, va semblar quedar clar que quan el Barça no juga així és per emergència i no per convicció. Bon senyal. Això sí: caldrà fer-s'hi una mica més a la tornada.

Comentaris (1)30-10-2015 19:01:19

L'autocrítica

Al marge evident que mentre uns intenten posar arguments els altres hi posen només insults i amenaces, hi ha una altra diferència important que he detectat entre els independentistes i els unionistes. I aquesta diferència no és altra que l'autocrítica.

L'autocrítica permet, en primer lloc, el sa costum de poder riure's d'un mateix. Per això "Polònia" pot existir aquí però no a Madrid. Però, sobretot, l'autocrítica permet avançar: mentre Mourinho es queixava, Guardiola treballava; el balanç d'èxits entre l'un i l'altre en els Barça-Madrid ho diu tot.

Doncs bé, l'independentisme fa sovint autocrítica. M'hi ha fet pensar el fet que avui el diari "Ara" i molts companys de feina qüestionéssim la conveniència de la fórmula que va fer servir Carme Forcadell per tancar el seu discurs. Perquè si Forcadell vol actuar com a presidenta de tots els diputats (que estic segur que ho farà) ha de ser conscient que l'apel·lació a la república catalana n'excloïa uns quants. D'acord que quan la república catalana sigui una realitat es construirà pensant en tothom, però ara mateix encara no som un estat independent i hem de ser conscients que hi ha representants del poble que treballen legítimament per oposar-s'hi.

Un altre exemple d'autocrítica es va generar amb la relliscada d'Alfred Bosch en l'episodi de les banderes. Els independentistes vam ser els primers que li vam retreure un gest inoportú, imprudent i innecessari. A l'altra banda, però, res de res: mentre Bosch demanava perdó, Alberto Fernández Díaz (l'altre protagonista d'aquests fets ridículs) treia pit i se n'enorgullia.

Aquí és on vull anar a parar. Tot i que Forcadell ha estat blasmada indignament abans de començar, i que això als independentistes ens revolta, som els primers de mirar-la amb lupa. A l'altre costat, ningú piula a propòsit del menyspreu de molts diputats ahir mateix a l'himne de Catalunya, que representa TOTS els catalans (en expressió que a ells els encanta d'utilitzar). I, parlant de Forcadell, el fet que la meitat dels diputats de Catalunya Sí Que Es Pot la votessin com a presidenta del Parlament comença a desmuntar el fals mite sobre la derrota en vots de l'independentisme. No veig, però, ningú que demani disculpes per haver fet una lectura tan barroera del resultat de les eleccions. És clar que és difícil esperar autocrítica de gent que no argumenta sinó que manipula conscientment la realitat. Conclusió: amb l'autocrítica s'avança, i a l'altra banda ni n'hi ha ni se n'espera. Per tant, bones i esperançadores notícies.

Ara que, ben mirat, m'adono que m'ha sortit un article molt tendenciós i sectari. Que he dividit la societat en bàndols i només he sabut trobar virtuts en el meu. Que no tot és blanc o negre... Uf! Ja és ben cansat, això de l'autocrítica!

Comentaris (3)27-10-2015 22:33:34

Cinema: "Segon origen"; i futbol: Barça 3 - Eibar 1

No vaig poder anar a veure "Segon origen" la setmana de l'estrena, perquè era a Sitges (i aquells dies no l'hi feien). Un company meu que sí que hi va anar el primer cap de setmana em va advertir que era molt fluixa, i que no li havia agradat perquè trobava que era un "Crepúsculo" a la catalana. Jo vaig pensar que si aquell era el problema no passava res. Al capdavall, Pedrolo va concebre la novel·la "Mecanoscrit del segon origen" amb la intenció d'obrir noves vies en la literatura catalana i també d'atreure un públic juvenil, de manera que em semblava legítim que la pel·lícula fes el mateix a la recerca d'aquest públic més adolescent. Un cop vista la pel·lícula, el problema no és aquest. Ni tampoc la seva lògica (i efectista) ambientació en l'actualitat. També s'entén la substitució del mecanoscrit per la càmera del mòbil. El problema, però, és que gairebé tota la resta de decisions no s'entenen en absolut. Fer l'adaptació cinematogràfica d'una novel·la de culte sempre ha estat un repte arriscat. Era normal que fos així: cada lector projecta dins del seu cap unes imatges de la novel·la, i aquestes projeccions difícilment coincidiran amb les del director perquè cada lector és únic. I, d'altra banda, hi ha la qüestió de la utilització de llenguatges diferents com són el literari i el cinematogràfic. Fins aquí res a dir. Passa, però, que darrerament hi ha la tendència d'utilitzar les obres literàries com a simple punt de partida; gairebé com a simple ganxo. El guió ja no es limita a trobar la manera de traduir en imatges la novel·la, tasca ja prou meritòria i complicada, sinó que reinventa la història com si el material original no fos prou capaç de seduir. Ja ho vaig observar a propòsit de "Fin", però en el cas de "Segon origen" és escandalós: els responsables de la pel·lícula decideixen que la història original és poc engrescadora i s'inventen un deliri al voltant del personatge de Sergi López impossible d'empassar i rodat de la manera més maldestra possible. El que resulta imperdonable és que, amb aquesta maniobra destinada a proporcionar més acció (no fos cas que el públic s'avorrís), es tergiversa completament l'esperit original, en proporcionar al personatge d'en Dídac un final heroic que s'allunya de la tragèdia banal de la novel·la (definitivament, aquesta societat actual que ens toca patir no tolera l'accident). Com a mínim respecten el sentit original del final, però el mal ja està fet: el més horrorós de tot és que aquí l'Alba va a remolc, quan recordo que el que més em va fascinar en la meva lectura d'adolescent era la rotunditat amb què la noia dominava la situació. És a dir: de manera inexplicable, Pedrolo va dotar la dona de molta més dignitat que en aquesta pel·lícula filmada en ple segle XXI. A la recerca d'un públic adolescent que sospito que no trobarà, potser sí que el problema és justament haver fet una mena de "Crepúsculo" a la catalana. Perquè ben mirat això implica tractar el públic juvenil com si fos imbècil, i no amb el respecte amb què va tractar i continua tractant la novel·la de Pedrolo els seus milers de lectors adolescents.

I que consti que em dol haver de parlar així d'un producte de casa. Com també em dol haver de dir que el Barça em va tornar a deixar fred. Per això prefereixo fer l'exercici de posar-me en la pell de Luis Enrique. Fa setmanes que he de fer una alineació agafada amb pinces, els lesionats cauen com mosques, els problemes s'acumulen a la directiva en forma de sancions de la UEFA i de la FIFA i el patrocini de Qatar, hi ha rumors que parlen que tot s'està preparant perquè el totpoderós Madrid guanyi una lliga d'una punyetera vegada, i ara per postres Mascherano té tots els números per quedar-se fora del partit del Bernabéu per recordar-se de la petxina de la mare o la germana de no se sap ben bé qui... Per posar-se les mans al cap, amb la sensació afegida que els episodis de despropòsits en els partits que juga l'equip al Camp Nou s'acumulen. Em posaria a plorar (o a escridassar algú, en versió asturiana), però ben mirat tinc motius per a l'optimisme. Perquè a davant tinc gent amb una química especial capaç de resoldre partits soleta. Perquè el públic va tornar, per fi, a ajudar. I, sobretot, perquè veig uns jugadors que ho donen tot, que no es deixen res, que estan compromesos amb la samarreta i amb el que els demano. Vull que l'equip que entreno jugui millor, és clar, però confio que això arribarà i me'n vaig a casa tranquil, perquè ser que amb aquests jugadors puc anar a la fi del món.

Comentaris (5)26-10-2015 22:42:43

Cinema: "Marte"

Recordo una frase escrita per un crític de "Fotogramas". Deia més o menys així: "Cada vez que Ridley Scott estrena una nueva película estoy más convencido de que Alien y Blade Runner las hizo un primo suyo." Aquesta llegenda negra, aquesta comparativa odiosa, ha perseguit el cinema de Scott des de sempre. Suposo que és el preu a pagar quan has irromput en el món del cinema d'una manera tan bèstia: després de firmar dues obres mestres només de començar, l'única cosa que pots fer és anar de baixada. I el cert és que Ridley Scott no és en absolut un mal director, però l'ombra dels seus primers èxits ha estat massa allargada i sempre l'ha perseguit. Per això cal celebrar els seus encerts, encara que no estiguin destinats a ser tan perdurables en la memòria com les pel·lícules anteriorment esmentades.

I és que m'he endut una sorpresa prou agradable amb "Marte", sobretot partint de la base que en principi no tenia cap intenció de veure-la. Partint d'un material de primera com és la novel·la que adapta (si he de fer cas del meu germà, que és qui em va enredar per acompanyar-lo a veure-la), Scott l'encerta sobretot en el to, que pel que sembla ja era marca de fàbrica del producte original. Perquè el millor que té aquesta història sobre un home abandonat a la seva sort al planeta vermell és que mai s'acaba de prendre del tot seriosament a ella mateixa. I jo, que m'esperava un avorriment a l'estil Náufrago pero en Marte, em vaig divertir molt més del que m'esperava. La història suggereix que el millor antídot contra les adversitats és el sentit de l'humor, de manera que la pel·lícula agafa un to pràcticament de comèdia que la fa molt saludable.

Naturalment, hi ha alguna americanada inevitable, i segurament per una associació d'idees causada per la presència de Matt Damon la idea d'arriscar sis vides per salvar-ne una em va fer pensar amb la moralment qüestionable "Salvar al soldado Ryan". Però la comicitat amb què es tracta tot fa que no s'estalviï una certa desmitificació de la NASA, i qui ho vulgui fins i tot hi trobarà una certa acidesa i mala llet al respecte. En tot cas, potser només em queda una raó de mal regust davant d'aquesta pel·lícula tan agradable com, de fet, prescindible: mai havia vist la meva admirada Jessica Chastain tan desaprofitada. Fins i tot gosaria dir que mai l'havia vist tan malament. Tot i que negaré haver-ho dit.

Comentaris (1)24-10-2015 00:43:16

Futbol: B. Borísov 0 - Barça 2

Dissabte passat, contra el Rayo, Luis Enrique va prendre un parell de decisions pel que fa a l'alineació que em van resultar incomprensibles tenint en compte el perfil del rival. No era més lògic posar Munir que Sandro, si es tractava d'aprofitar els espais? No era mil vegades preferible posar Bartra en lloc de Mathieu, ja que el català és molt millor en la sortida de pilota i se sabia que el Rayo pressionaria a dalt? Però, en fi, ni tan sols vaig comentar-ho, perquè confio en l'entrenador i ell és qui millor coneix com està cadascú i qui té els elements de judici per poder decidir. Però hi ha errors no futbolístics que no em puc estar de comentar. Interrogat per la vergonyosa qüestió de la multa per les estelades al Camp Nou, Luis Enrique va rebutjar parlar-ne i va dir que la directiva ja havia dit el que havia de dir, i que ell no es pronunciava sobre qüestions extraesportives. Doncs, per mi, aquesta actitud resulta molt decebedora. Puc entendre que no li agradi el circ del futbol (a mi tampoc) i que posi cara de circumstàncies quan li regalen un plat de ceràmica en la surrealista roda de premsa d'ahir, però en una qüestió tan sensible com aquesta (per molt que no sigui futbolística) s'hauria d'haver mullat. Fa unes setmanes vaig dir que Luis Enrique tenia tota la raó en demanar més suport al públic, i ho mantinc. Però, per la mateixa regla de tres, els aficionats tenim dret a esperar el mateix suport del nostre entrenador. Independentment del que Luis Enrique pugui pensar políticament, com a soci del club que és hauria de defensar a ultrança el dret a la llibertat d'expressió de la seva afició. D'aquesta directiva no n'espero res, però m'ha decebut aquesta manca de compromís per part del tècnic asturià, que m'ha fet enyorar més que qualsevol altra cosa Pep Guardiola. La por al què diran o a començar a rebre mals arbitratges europeus no pot ser excusa quan el que hi ha en joc és tan sagrat com el dret a opinar de qui, al capdavall, et paga. Preferiria que digués obertament que no és independentista però que no hi ha dret al que s'està fent amb el club en aquest tema que no pas aquest silenci còmplice. Al capdavall, per exemple, la criticada abans de començar futura presidenta del Parlament, Carme Forcadell, va retreure en un acte polític els xiulets de la gent a l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, per considerar-ho un gest poc democràtic. Doncs això.

Una altra cosa és que Luis Enrique tingui la meva admiració com a tècnic, que la té. Ahir es va notar una feina ben feta en els entrenaments per polir aspectes com les llacunes defensives, feina que segurament no va poder lluir contra el Rayo per falta de temps de preparació i desgast físic dels internacionals. L'equip va tornar a jugar com un bloc, i tothom va tenir una bona actuació, en especial Bartra i Neymar liderant al darrere i al davant respectivament. I Rakitic va tornar, i de quina manera! També cal destacar la feina impagable de Busquets, amb qui també s'ha treballat per millorar-ne les prestacions com a interior, i l'absència del qual es va notar en l'últim quart d'hora, quan l'equip es va desfer mentre ell gaudia d'un merescut i necessari descans. Uns últims minuts que van demostrar que els problemes defensius són cosa de tots: quan el mig del camp va deixar de funcionar i Neymar va deixar d'exercir de líder per començar a fer malabarismes estèrils, es va patir (tot i que poc) al darrere. Tothom defensa, tothom ataca. Barça en estat pur. Cal continuar serrant les dents i esperar temps millors.

(Foto dedicada a la UEFA. Multaran també el meu blog?)

Comentaris (5)21-10-2015 23:49:15

Cinema: "La cumbre escarlata" i "Regresión"; i futbol: Barça 5 - Rayo 2

Octubre és definitivament el mes del cinema fantàstic. Així, dissabte teníem previst veure "Regresión", però havíem consultat malament la cartellera i no la feien a la sessió desitjada, de manera que vam acabar a "La cumbre escarlata". L'última creació de Guillermo del Toro confirma que el director està en forma i que és un mestre a l'hora de crear ambientacions, encara que a vegades es trobi a faltar en el seu cinema una mica més de substància. "La cumbre escarlata" no és cap excepció de tot plegat, tot i que potser el més rellevant és la demostració que, malgrat la seva fama de visionari, en realitat és un cineasta profundament clàssic. Aquí crea la tradicional història gòtica de mansió i fantasmes, clarament inspirada en "Rebeca", i ens explica una vegada més que allò terrorífic no són els monstres sinó les persones. Del Toro se les enginya bé perquè la casa sigui literalment un ésser viu que respira, plora i sagna. I sobretot recorda. La pel·lícula es mira amb plaer perquè l'ambientació està molt ben cuidada i també gràcies al bon fer dels actors, en especial una Jessica Chastain per qui reconec que sento debilitat. Segurament la pel·lícula durarà poc dins el meu cap, però per haver-hi anat a parar de rebot no considero que siguin diners llençats.

Una altra cosa és "Regresión", amb vocació de ser molt més perdurable. Entossudits a veure-la, hi tornem diumenge i aquesta vegada surt bé. I en sortim encantats. No deixo de preguntar-me què ha fet Amenábar a la crítica perquè el tingui tan mal considerat, i tampoc deixa de sorprendre'm la gran quantitat de detractors que té. Moltíssima gent no el suporta, i no sé per què. D'acord, el seu és un cinema de tesi (i perdó pel joc de paraules dolent amb el títol de la seva primera obra), i la seva obsessió contra l'Església (plenament justificada, d'altra banda) pot arribar a carregar. Però el seu és un cinema personal i, a partir d'aquesta excel·lent "Regresión", recupera a més la valentia de les seves obres primerenques. I s'ha de ser molt hàbil per aconseguir fer cinema comercial d'autor. Aquesta vegada Amenábar arrisca de veritat, en fer servir les eines del thriller de terror (la influència de la plujosa "Seven" em sembla evident) per dinamitar-ne les bases. M'hauria agradat parar l'orella en les converses finals de la majoria de sorollosos companys de sessió, perquè sospito que estaven decebuts i qui sap si amb una sensació de presa de pèl. Però és una sensació falsa: la pel·lícula no és tramposa, sinó d'una honestedat radical disposada a arribar on es proposa malgrat la consciència de poder ser fàcilment incompresa i menyspreada. Amenábar no en fa prou de criticar la religió, sinó que també carrega sense contemplacions contra determinats preceptes de la psiquiatria, fins al punt de convertir un rosari i un ansiolític en les dues cares de la mateixa moneda alienant. Amenábar és un esperit lliure que condemna tot allò que limita la plenitud de la nostra existència (em pregunto què dirien ara aquells que criticaven la seva suposada atracció per la mort a propòsit de l'estrena de "Los otros" i "Mar adentro"). "Regresión" és una pel·lícula de por paradoxalment pensada per alliberar-nos de les nostres pors, per advertir-nos que no són reals i que ens les creem nosaltres. I, curiosament, malgrat que l'advertència sobre la deformació de la nostra percepció de la realitat recorda moltíssim "Abre los ojos" (impossible d'oblidar la frase "Tu infierno te lo has inventado tú"), al final Amenábar autoplagia el seu final de "Tesis" per recordar-nos que, a causa de la nostra manca de sentit crític, els mitjans de comunicació de masses són un gran transmissor de la por, de la mateixa manera que ho eren del consum morbós de la violència a la seva opera prima. L'únic retret a fer no pertany a la pel·lícula, sinó a la nostra realitat: malgrat que avui en dia a Occident poca gent conserva pors de caràcter religiós, l'alliberament no és absolut perquè el pes de la nostra educació catòlica manté conceptes com la temptació (la pseudovirginal Emma Watson) i la culpa (el personatge del pare).

I la meva percepció de la realitat, encertada o no, em diu que el Barça no està fi. El partit contra el Rayo demostra que el futbol és l'únic esport en què es pot acabar guanyant còmodament després d'haver-ho fet molt malament. Dues parts molt diferenciades: en la primera, el Barça va acceptar el repte del Rayo i va posar en pràctica les seves mateixes armes, conscient que ningú pot dominar-les com ell: pressió avançada i joc al primer toc. Espais a dojo, Sergi Roberto on fire, Neymar en èxtasi i només un munt d'ocasions claríssimes fallades com a aspecte malauradament habitual a lamentar. La segona, però, un desastre: un Barça desconegut, incapaç de sortir amb la pilota controlada i de connectar amb els migcampistes (què coi li passa a Rakitic?), literalment tancat pel Rayo. Això, més que la mateixa pèrdua de possessió, és el més preocupant. Sort de Claudio Bravo. En fi, per ser coherent continuaré a l'expectativa fins al gener. Però aquest no és el camí.

Comentaris (5)19-10-2015 23:40:28

Cinema: Sitges 2015 i "Insensibles"

Sitges té una mena de microclima que fa que gairebé sempre hi faci una temperatura altíssima i un sol espaterrant en ple mes d'octubre (dic gairebé sempre perquè recordo que un any va diluviar, literalment). Sitges té un microclima ambiental que fa que al teu cervell li resulti pràcticament impossible sabotejar-te la diversió amb preocupacions extemporànies. Sitges és un microclima cinèfil que fa que qualsevol pel·lícula, pel sol fet de veure-la allà, ja pugi com a mínim un graó en la seva consideració.

Això últim ja va quedar palès tot just en la primera projecció de què vam gaudir en aquesta edició del festival. "Los parecidos" és una producció mexicana de ciència-ficció tradicional, inspirada en els episodis de "La dimensió desconeguda", no exempta de certa reflexió social però concebuda bàsicament per entretenir.

La principal virtut d'aquesta pel·lícula és la seva honestedat. Amb un pressupost que es veu més aviat modest, fa una proposta senzilla i sense grans pretensions. El més destacable és que la pel·lícula flirteja sovint amb el ridícul, però en surt airosa perquè és transparent i gens tramposa. No es complica la vida en la seva ambientació bàsica (personatges atrapats i obligats a conviure en un espai reduït, que ràpidament comencen a malfiar-se els uns dels altres), amb referents clars com "La boira" (l'amenaça climàtica, en aquest cas de la pluja) o "El ángel exterminador", però en canvi fa una aposta arriscada en el seu element diferencial, que convé no revelar. També és molt interessant el tractament del color, sempre amb tons apagats i freds fins arribar pràcticament al blanc i negre del clímax. Pel que fa a la qüestió social, la pel·lícula busca la metàfora en ambientar-se en la matinada del 2 d'octubre de 1968, data en què una revolta d'estudiants va ser brutalment contraatacada per part de la policia mexicana. És per això que crec que el director probablement va ser condescendent amb mi quan li vaig preguntar en el col·loqui posterior si la metàfora dels "similars" responia a una crítica de la globalització: no m'ho va negar, però donant-hi alguna volta més fa la sensació que més aviat la idea és que són els governs els que ens tracten com una massa amorfa d'éssers idèntics ("de la mateixa manera que totes les formigues són diferents però els humans les veuen totes iguals, així passa amb l'home corrent quan el contempla el poderós", s'expressa en la pel·lícula). En fi, almenys crec que la vaig encertar quan li vaig comentar la qüestió de la influència de Buñuel, tot i que sospito que en el fons ell més aviat s'inspirava en Stephen King (però Mèxic i Buñuel bé que van de bracet, em sembla). Sigui com sigui, allò que dèiem: una pel·lícula discreta i modesta guanya valor en el context de Sitges, sobretot si disposa d'una presentació humil i propera (a diferència de, per exemple, Terry Jones) per part del seu director, Isaac Ezban, amb qui vam tenir el plaer de mantenir una breu conversa en què ens va atendre amb gran amabilitat.

L'autèntic plat fort, però, arribaria al cap d'unes hores a l'Auditori, en una magnífica nit de dissabte. En efecte, "Le tout nouveau testament", producció belga a competició, va ser la sorpresa més agradable de què vam poder gaudir en tot el cap de setmana. L'argument de partida ja prometia: Déu existeix, viu a Brussel·les i és un imbècil. El dubte era saber si el seu desenvolupament estaria a l'alçada, i la resposta és que definitivament sí. Amb aquell xovinisme autoparòdic tan belga ("I Déu va crear Brussel·les"), la pel·lícula planteja la revolta de la filla de deu anys (!!!) de Déu, molt més decidida que el seu germà (un tal JC, que ho havia intentat amb dotze col·legues fins que la cosa entre ells "es va posar tensa") a capgirar l'statu quo. Ho aconsegueix enviant un mail a tots els habitants del planeta (Brussel·les?) amb la data de la seva defunció. D'aquesta manera, Déu deixa de tenir (en paraules seves) els éssers humans "agafats pels pebrots per la por de morir" i cadascú, prenent consciència de la seva pròpia mort, passa a viure una vida més plena. Tot seguit, busca sis nous apòstols (amb paritat de gènere) per construir el "súpernou testament". A partir d'aquí, les possibilitats són tantes que la pel·lícula corre el risc (que no sempre controla) d'esdevenir erràtica. A vegades la pel·lícula amelieja una mica massa (aquells somnis naïfs, aquelles visualitzacions explícites de les metàfores), però predominen els encerts (aquell túnel-rentadora que sembla tret de l'univers de "Cómo ser John Malkovich") i, a més, la llibertat creativa que desprèn la fa irresistible (Catherine Deneuve enamorada d'un goril·la?!) i absolutament reivindicable. El plantejament pot semblar irreverent, però en realitat la pel·lícula no és gens anticlerical (els capellans són més bona gent que Déu!) i és sobretot profundament humanista... i feminista, encara que amb el punt d'ironia que fa confondre allò femení amb allò carrincló. Déu és un imbècil (i ningú pot discutir que, tal com està el món, si Déu existeix ha de ser un imbècil), però si pren el comandament la seva dona (perquè té dona!)... aleshores la cosa canvia, encara que ni Ella en sigui conscient.

Després d'aquest festí, la pel·lícula que venia just a continuació va resultar una petita decepció. Esperava amb bogeria "Absolutely anything", la nova creació dels Monty Python, que va acabar sent víctima de la seva telonera de luxe i de l'excés d'expectatives. No és que la pel·lícula no estigui bé, i a més és molt divertida, però et queda la sensació que l'humor de Terry Jones i companyia s'ha domesticat (pitjor encara, s'ha americanitzat) i ha acabat essent blanc, tou i inofensiu; més propi d'una comèdia romàntica que de l'humor anglès. És una llàstima, perquè el material de partida era de primera (què faríem si tinguéssim la capacitat de poder fer qualsevol cosa que imaginéssim?), però carregar les tintes en la història d'amor i en els gags del gos (això sí, divertidíssims) és desaprofitar-lo. Això sí, la pel·lícula l'encerta principalment (curiosament, com passa amb la figura de Déu a "Le tout nouveau testament") quan mostra el tedi i el fàstic que provoca el fet de tenir el poder absolut.

I arribem a diumenge. Sense temps de recuperar-nos, a les onze del matí ja fem cua per veure "Seven". Aprofitar l'homenatge a propòsit del vintè aniversari de la seva estrena i comprovar que per a aquesta extraordinària pel·lícula no passen els anys va ser tot un plaer. Fins i tot cal agrair com a únic detall delator del pas del temps que les noves tecnologies aleshores no presents no ens privessin del goig de seguir Morgan Freeman en la seva consulta bibliogràfica per una enorme biblioteca al so de la millor música clàssica. David Fincher és un gran creador d'atmosferes, i la ciutat sense nom i eternament plujosa de "Seven" és inoblidable. Fincher crea un joc sinistre en què la violència és terrorífica justament perquè no és explícita, i assoleix un clímax insuperable que, encara avui, tot i conèixer-ne el desenllaç, t'omple de tensió. Uns últims quinze minuts memorables aconseguits amb uns elements molt precisos i estratègicament col·locats: una música insistent i angoixant, un sol espectacular que contrasta amb la pluja de la resta de la pel·lícula i que curiosament contribueix a la sensació de desolació, un espai obert que replica el to claustrofòbic de la resta, un fugacíssim fotograma (gairebé subliminal) amb la cara de la dona del protagonista just abans de l'esclat definitiu de la ira i, sobretot, el descoratjador primer pla d'una capsa de cartró que ha passat als llocs d'honor de la història del cinema (genial, l'espot d'aquest any de Sitges). En fi, em sembla que podria veure aquests quinze minuts cada dia i no me'n cansaria...

La següent pel·lícula, ja a la tarda, va ser per mi la gran presa de pèl del cap de setmana. "Anabel", dirigida pel crític Antonio Trashorras i precedida pel simpàtic curtmetratge "L'encenedor quàntic", em va deixar més que fred. Quan va acabar, només l'anàlisi de la meva dona va ser encertada (així li ho va corroborar el mateix director en persona), però va confirmar els meus pitjors temors: en realitat, Trashorras no havia explicat absolutament res. Molt bé la coartada sobre la metàfora de les tensions entre companyes de pis, però jo ho veig més un subterfugi per fer el que et dóna la gana i jugar de manera descarada amb la sensualitat desbordant d'Ana de Armas (la qual cosa no em sap greu, val a dir-ho). Per mi, un exercici d'estil buit de contingut (amb clares influències formals de David Lynch, al meu modest entendre). Potser contribueix a la meva anàlisi el fet que el mateix director confessés amb orgull que se li'n fotia qualsevol temàtica social. Entenc el que volia dir: la crítica a un determinat cinema que creu que el seu contingut de denúncia social és per si sol un valor artístic, la qual cosa és rotundament falsa. Però d'aquí a exclamar alegrement que se'n fot dels desnonaments hi ha una línia que des de la seva torre d'ivori deu ser incapaç de veure. Això no obstant, cal reconèixer que amb el seu ús peculiar de la música des de la primera escena el director ja ens estava advertint des del primer moment que tot plegat era una immensa broma.

Finalment, tornem a l'Auditori per veure "Vulcania", en una sessió que serà segurament més recordada pel fet d'haver pogut veure en persona Oliver Stone que per la pel·lícula en si. Perquè, definitivament, "Vulcania" no ha descobert la sopa d'all. Partint de tots els clixés imaginables sobre distopies futuristes, la pel·lícula es recolza en clares referències a "El show de Truman" i sobretot "El bosque" (M. Night Shyamalan) per construir una faula sobre la llibertat de l'individu i l'assumpció del propi destí que parteix d'una bona idea que està, però, mal resolta narrativament. El millor de la pel·lícula és, sens dubte, el personatge de José Sacristán (també present a Sitges): la figura del líder que arenga les masses però que alhora serveix el cafè dels caps de família de la comunitat és tota una troballa digna de mencionar que ens parla clarament del paper que juguen els nostres polítics enmig de l'oligarquia econòmica que realment remena les cireres. Un guió, que denuncia que ens hem venut la identitat pel plat de llenties d'una seguretat trista, que de ben segur que signarien de grat els militants de l'actual esquerra alternativa si no fos per un parell de detalls gens menors: el líder de la revolta és un escollit amb poders sobrenaturals (cosa molt poc assembleària) i, a més, actua de redemptor d'una molt passiva femella humana. Inadmissible.

I, cansats però satisfets (al marge de la qualitat irregular de les pel·lícules), l'endemà encara ens van quedar forces per aprofitar un dia festiu (que esperem que aviat deixi de ser-ho) ja a casa per continuar consumint cinema fantàstic. De manera que ens vam posar "Insensibles", una d'aquelles pel·lícules que combinen amb gràcia i encert dos elements tan aparentment antagònics com el cinema fantàstic i la guerra civil. I és que, al capdavall, els autèntics monstres es troben en el fanatisme i la intolerància de les guerres. Una pel·lícula noble i correcta, que reflexiona sobre la necessitat de la memòria històrica per ser lliures. Potser així ens estalviaríem imatges tan lamentables com les d'aquest dilluns a Barcelona.

En fi, que... Llarga vida al cinema! Llarga vida a Sitges! Llarga vida al cinema fantàstic!

Comentaris (11)14-10-2015 23:18:10

Futbol: Sevilla 2 - Barça 1

Estic preocupat. En pocs dies he descobert que sóc d'una manera que no m'esperava. Per una banda, es veu que algunes de les meves opinions sobre el procés independentista (que la independència és la prioritat absoluta, que ha de ser transversal, que la gestió social ja la decidirem després i que Mas és un actiu important per al procés) em converteixen en un membre d'un lobby terrible anomenat Camamilla Party, cosa que pel que sembla vol dir que el meu pensament és el propi de la típica tieta benestant. Caram! I, quan encara m'estava refent del xoc, ara llegeixo que els que defensem que al Barça ara mateix l'única cosa que se li pot demanar és que sobrevisqui som gent rància i resultadista. Vaja, que pel que sembla només hi deu haver una manera correcta de ser independentista o barcelonista, segons tots aquells que posseeixen la veritat absoluta.

De la primera qüestió prefereixo ni parlar-ne, perquè continuo pensant que si justament l'independentisme ha arribat fins aquí és perquè reuneix sensibilitats molt diferents i em nego a contribuir al fet que això generi divisió en lloc de riquesa. Només vull deixar dit que em sembla que aquells que creuen que la seva posició és l'única vàlida desvirtuen la transversalitat del procés. No estic dient que no tinguin dret a discrepar de mi i a defensar la seva posició, al contrari. Només dic que no cal que m'insultin des de determinades tribunes, i demano que sumin i que no restin. I, deixant clar que no sóc de dretes i que he patit les retallades de CiU com el que més, els recomano que revisin la pel·lícula "Terra i llibertat", de Ken Loach, per recordar que una vegada es va perdre una guerra per perdre de vista l'objectiu principal en favor de fer una pretesa revolució.

Pel que fa al Barça... Home, qualsevol que revisi els meus articles trobarà el contrari d'un resultadista. En més d'un cas he qüestionat l'actuació de l'equip tot i haver guanyat, i també a vegades l'he defensat en la derrota. Depèn, justament perquè l'important per mi és com es juga. I sóc el primer que troba ridícul que el que avui es considera un desastre a Sevilla podria estar-se considerant una gran actuació si la piloteta no hagués decidit enamorar-se dels pals de la porteria de Sergio Rico. Només és que penso que el llistó d'exigència ara mateix és massa alt, gairebé sobrehumà, i que cal tenir present la situació de precarietat d'efectius actual. I això no és conformisme ni resultadisme. És realisme i, si es vol, pragmatisme. Consciència del context, simplement.

Això no vol dir que m'agradin algunes coses que estic veient i que no em convencen. Alves s'hauria de fer mirar fins a quin punt està malament perquè Luis Enrique prefereixi apostar per Sergi Roberto al lateral tot i les nombroses baixes al mig del camp. Perquè això obliga a desubicar Busquets, a exposar Mascherano i a donar entrada a una inutilitat (amb perdó) com Mathieu. I el pitjor de tot és que això deixa un mig del camp amb poquíssima capacitat per a la pausa i per a la creació. I és d'això que plora la criatura i on coincideixo amb els crítics: una cosa és reconèixer que l'equip ara té el que té i una altra de molt diferent acceptar la progressiva desaparició de la nostra manera tradicional d'entendre el joc. Una cosa és interpretar els moments adequats per fer un joc directe i aprofitar la velocitat i la capacitat en espais dels nostres puntes, i una altra ser incapaços de trenar ni una sola jugada amb cara i ulls des de la zona de creació. Perquè llavors passa que les ocasions no entren per mala sort, però segurament si les jugades haguessin estat més elaborades les possibilitats d'èxit també haurien estat més altes. El que em tranquil·litza és que, sentint Luis Enrique, sembla clar que aquesta és una situació temporal i no l'objectiu.

El Barça no es mereixia perdre dissabte. Va tenir més ocasions que el rival. Però mai va tenir el control del joc (excepte quan el Sevilla es va espantar amb el 2-1), que és el que cal demanar. Ara bé, mentre lluiti i s'esforci, em tindrà al seu costat. Que em diguin resultadista si ho volen, però ho continuo pensant després de perdre. El Barça és aquell noi popular de l'institut amb qui tothom vol que el relacionin, però que quan li van mal dades s'adona dels pocs amics que té de veritat. Els de sempre en reneguen quan és al fang, i si convé s'apuntaran al carro de l'èxit quan passi el sotrac i seran més culers que ningú. Jo, com els amics de veritat, ja hi sóc ara. A les verdes i a les madures.

Comentaris (3)05-10-2015 22:41:02

Pàgines: 12345616171819202133  <>