login
Inicia sessió

register
Registra't

Petites grans passions

Futbol: Borussia M. 1 - Barça 2

Greu error de plantejament inicial per part de Luis Enrique. L'invent de posar Neymar d'enllaç entre el mig del camp i la davantera, a l'estil de Messi, amb Suárez i Alcácer en punta, va ser un desastre i l'equip va llençar la primera part a les escombraries, amb l'agreujant d'arribar al descans per sota en el resultat. Les incorporacions de Rafinha i sobretot de Turan, però, van ser providencials. Aleshores s'imposa una primera pregunta: gran mèrit de l'entrenador a l'hora de llegir els canvis necessaris o gran demèrit per haver de rectificar una mala decisió inicial? Totes dues coses, és clar. Ell mateix ho va reconèixer: es pensava que el rival faria una cosa i en va fer una altra. I això porta a la segona pregunta: és bo plantejar el partit en funció del rival o cal tenir més personalitat? Doncs meitat i meitat altre cop, sobretot perquè el Barça no busca adaptar-se al rival per protegir-se, sinó per atacar millor. La idea central és l'atac.

El Barça darrerament genera algun dubte, i Luis Enrique és humà i s'equivoca. Però ningú podrà negar que aquest és un cos tècnic intervencionista, detallista i treballador. El partit d'ahir no s'hauria guanyat sense l'estratègia, per exemple. I ho controlen tot: ahir Gomes era a punt d'entrar, però els dos centrals van veure targeta i el van fer seure perquè s'escalfés Mathieu. No hi havia cap intenció de fer entrar el francès, però sembla clar que volien guardar-se un canvi i tenir-lo a punt en cas d'expulsió. No se'ls escapa res. Això sí: caldrà acostumar-se a llegir millor els inicis perquè no sempre s'hi serà a temps.

Però el que em sap més greu de tot plegat és com s'ha destrossat el pobre Alcácer des dels mitjans. El seu partit va ser insignificant, certament, però va ser més víctima del mal plantejament del seu entrenador que una altra cosa. Personalment no acabo de veure clar el fitxatge d'Alcácer perquè no el veig fet per al joc combinatiu del Barça, però és molt aviat per jutjar. I em molesta profundament aquesta tendència autodestructiva nostra de crucificar algú quan encara no ha tingut temps de demostrar res. Deixem temps al temps, i no ens posem amb el més dèbil. Podríem analitzar, per exemple, la incomprensible actuació de Neymar ahir (assistència de gol al marge), però val més que tanquem files i mirem endavant.

Comentaris (1)30-09-2016 01:29:45

Futbol: Sporting 0 - Barça 5; i cinema: "Captain Fantastic" i "Criadas y señoras"

Sí, d'acord, aquesta vegada donaré la raó als crítics: com que el resultat va ser força enganyós, no em fa res reconèixer que dissabte el Barça no va fer un bon partit. Quan les coses són, cal dir-ho també, sempre des d'una intenció constructiva. És evident que el Barça va guanyar (i golejar) perquè té més talent. Però també ho és que dissabte no va jugar absolutament a res. A la primera part almenys es va comportar com un equip: l'actitud era correcta però el joc no acompanyava. Bàsicament perquè el perfil dels interiors (Turan i Gomes) no era de control i perquè la sortida de pilota des de l'esquerra, amb Mathieu i Digne, era molt més deficient que des de la dreta, amb Piqué i Roberto. Tot plegat va provocar un joc desordenat, sense sentit, sense ordre ni concert. Però ha quedat dit: el Barça té més talent, i en un parell de flaixos Suárez i Rafinha ja havien posat el 0-2. El que ja em va molestar més va ser la segona part: entre el 0-2 i el 0-3 el Barça no va tenir joc però tampoc actitud. Incomprensiblement, en comptes d'aprofitar el cansament de l'Sporting per sentenciar o com a mínim per adormir el partit amb la possessió, no va fer ni una cosa ni l'altra i a estones es va deixar acular. Mai va passar angúnies, però no va tenir l'autoritat mínimament exigible. A partir del 0-3 i amb l'Sporting (merescudament) amb un jugador menys, evidentment, el Barça es va agradar i es va deixar anar. En fi, com que el joc col·lectiu no va donar per gaire, es poden destacar algunes qüestions individuals: la qualitat de Sergi Roberto com a lateral dret comença a ser escandalosa, Digne és una digna alternativa (perdó pel lamentable i involuntari joc de paraules) de Jordi Alba i en millora les prestacions defensives, Gomes compleix però s'hauria de deixar anar una mica, Denis confirma un talent que podria explotar amb més continuïtat, i Neymar va millorar molt en el seu compromís en tasques defensives. Un avorrit dia més a l'oficina, però que deixa espurnes per a l'optimisme malgrat el tedi.

Espolsant-nos de sobre encara algun badall, fem cap al cinema per veure “Captain Fantastic”. Afortunadament, les males sensacions del tràiler promocional s'esvaeixen de seguida: lluny del cert aire de telefilm que transmetia (malgrat la insistència d'alguns crítics a focalitzar-ho en el tema, jo crec que el que diferencia una pel·lícula d'un telefilm és el to), “Captain Fantastic” és una entretingudíssima reflexió sobre el xoc d'ideologies i l'educació de la infància. El protagonista, el senyor Cash, educa els seus fills al marge de l'escola i de la civilització, convençut que la suma de cultura i contacte amb la natura els allunyarà de les perversions de la societat de consum. En una escena per mi clau, el pare demana una reflexió a una de les seves filles sobre “Lolita”, el llibre de Nabokov. La noia expressa sentiments contradictoris: el protagonista de la novel·la té relacions amb una menor, però també l'estima... Odia i admira el personatge alhora, diu. I dic que l'escena és clau perquè és el que et passa com a espectador amb el protagonista del film: la pel·lícula pren clarament partit per ell, però manifesta dubtes. A mi, personalment, aquesta mena de persones de pensament alternatiu també m'han provocat sempre sensacions enfrontades: sento simpatia per moltes de les coses que pensen, però em molesta el seu sentiment de superioritat moral. Exactament com em passa amb el protagonista (i que consti que també em molesta el sentiment de superioritat moral dels conservadors: no suporto l'avi dels nens!). Hi ha moments que la història està a punt de descarrilar, i potser peca de certa tendència a l'americanada a l'estil de (la per altra banda molt lúcida) “Pequeña Miss Sunshine”, però al final el guió sap tancar l'atzucac amb un final estrany, que sembla suggerir una mena d'in media virtus. Segurament es tracta d'això: de canviar el món de mica en mica, amb petits gestos, sense grandiloqüències dogmàtiques impossibles. Tenim una nova generació al davant, que és sempre una nova oportunitat: eduquem-la bé, guiem-la, enfrontem-la amb el món real i no la posem en una bombolla, però convertim-la també en una generació de ciutadans amb sentit crític, lliures, capaços de pensar per si mateixos. Revoltem-nos contra la tendència de l'administració a voler-los convertir en simples màquines de produir. En això té tota la meva simpatia, senyor Cash.

Perquè el món no es canvia amb grans proclames, sinó amb petites revoltes. Com la de la protagonista de la sensible (que no sensiblera) “Criadas y señoras”, encarnada per la sempre deliciosa Emma Stone. El gran encert d'aquesta pel·lícula de denúncia de les lleis racials i actituds racistes (pel que sembla, encara latents) als EUA és que no és pamfletària. Perquè sap transmetre de manera molt subtil que aquí les víctimes són les criades, però també les senyores, presoneres de l'educació patriarcal i de les convencions socials. Pel·lícula intel·ligent, que guarda i dosifica bé les seves cartes amagades, “Criadas y señoras” segur que agradaria al “Captain Fantastic”. Segur que ja l'ha recomanat a les seves filles, si ha acceptat tenir electricitat i DVD.

Comentaris (1)26-09-2016 22:34:53

Futbol: Barça 1 - Atlético 1

Sisplau, que ningú em torni a dir que els plantejaments de Luis Enrique s'assemblen als de Mourinho o Simeone (hi ha gent que ho pensa, de debò). No em cansaré de dir-ho: el Barça sempre és un equip propositiu. La possessió ahir va ser escandalosa, però no són només xifres: després del gol de l'empat de l'Atlético només va haver-hi un equip que va continuar buscant la victòria. A Simeone sempre li ha faltat ambició (un cas clamorós, la pròrroga de l'última final de la Champions), i no va voler saber res d'anar a buscar el partit tot i que el Barça estava grogui.

La primera part de l'equip va ser molt bona. La sensació passada la mitja hora era que gairebé no havia generat perill, però que no se li podia fer ni un retret. Parsimoniós deliberadament en la possessió a camp propi, a la recerca d'una mínima estirada de línies de l'Atlético que mai s'acabava de produir, el joc canviava de ritme de migcamp cap endavant. L'equip tocava bé, Iniesta feia el seu enèsim màster... Semblava qüestió de temps, i així va ser: un altre servei de córner assajat amb resultat immillorable. Gol de Rakitic i cap als vestidors amb la feina més difícil feta.

A la segona part alguna cosa va fallar. L'equip no va sortir ni la meitat de concentrat que a la primera, però aguantava el tipus. Però l'Atlético es va comportar amb la destresa d'un paràsit i va aprofitar l'únic moment de desconcert del Barça, just quan intentava refer-se tàcticament i emocional de la doble punyalada en forma de lesions de puntals imprescindibles com Busquets i Messi.

I, certament, d'aquí al final ploms fosos i poques idees, però es va intentar. Ho prefereixo mil vegades a l'actitud poruga d'un Atlético que no es va atrevir a furgar en la ferida per por de prendre mal. Hauria estat excessiu per a tan poca proposta (veure els jugadorassos de l'Atlético desenvolupant un plantejament tan ranci fa mitja angúnia) i massa dur el revés per a tanta voluntat a l'altre costat.

Comentaris (5)22-09-2016 23:49:48

Futbol: Leganés 1 - Barça 5; i cinema: "En solitari" i "La caça"

Sacsejada total de Luis Enrique a l'equip, més que en l'alineació en el dibuix tàctic: defensa de tres centrals, dos interiors carrilers, dos migcampistes per dins i el trident. Si amb l'alineació de l'asturià al davant em tornava boig intentant situar els jugadors en l'esquema tradicional (només se m'acudia Umtiti de lateral dret i Rakitic de pivot o bé Rafinha de lateral dret i Mascherano de pivot, amb la resta més o menys al seu lloc), un cop començat el partit i comprovat que la cosa no anava per aquí vaig intentar entendre el perquè d'aquest remenament, sobretot mentre el Barça patia en la sortida de pilota i realment mastegava sorra durant el primer quart d'hora. Vaig arribar a la conclusió que Luis Enrique, tip que els rivals el sorprenguin i de no saber mai si l'esperaran al darrere o el pressionaran al davant, va decidir dissenyar un dibuix que li servís en tots dos casos, que li permetés poblar el mig del camp tant si convenia superar la pressió alta com si convenia crear en estàtic. D'aquesta manera, em semblava a mi, tenia garantit que l'equip tingués les línies juntes. Al principi no va ser ben bé així: alguns jugadors (especialment Mascherano, Alba i Rakitic) anaven de bòlit adaptant-se a les seves noves posicions (qui sap si l'asturià no buscava també o simplement evitar l'efecte migdiada traient els jugadors de la seva zona de confort i obligant-los d'aquesta manera a estar més concentrats), l'equip no controlava el joc i el trident quedava massa desconnectat. Però els tres fenòmens van entendre el que necessitava l'equip i van recular: si els companys estan tan tapats que no poden enviar-nos pilotes a l'espai, ajudem a crear superioritat i ja guanyarem els espais corrent des del darrere. Dit i fet, i al final victòria plàcida. El que em molesta en aquests casos és el discurs dels puristes de sempre, molestos per la falta de control i per suposats gols al contraatac. Que consti que sóc un partidari total del futbol de posició de Guardiola, però dubto que al de Santpedor li agradi que el facin servir constantment d'arma llancívola contra Luis Enrique. Jo m'empiparé amb el Barça el dia que no vulgui ser el protagonista i vulgui viure de l'errada de l'adversari, però crec que no és així. Per molt que a Luis Enrique li vagi la marxa i busqui la provocació quan afirma que en partits com el de dissabte la possessió no li interessa, no crec que a un equip que té el 60% de la possessió se'l pugui acusar de poc propositiu. El Barça marca de contraatac? Sí, però a la manera de Guardiola: o bé superant la línia de pressió alta rival o bé recuperant la pilota a tres quarts de camp i agafant el rival desorganitzat. I, d'altra banda, no sento mai aquests crítics autodestructius quan el Barça s'exhibeix de manera canònica en partits com el del Celtic. El que va fer el Barça dissabte no va ser trair el seu estil de joc. Del que va fer el Barça dissabte se'n diu adaptació al medi. Darwin ho aplaudiria.

Amb la feina feta i el dinar posterior paït, ens posem la pel·lícula francesa “En solitari”. Malgrat les seves limitacions artístiques, es fa difícil no sentir simpatia per aquest film decididament humanista, que aposta per la redempció humana i que ofereix una metàfora contra l'individualisme imperant en els nostres dies. Potser se li pot retreure una visió massa complaent de la societat francesa, presentada sense matisos com una comunitat solidària i acollidora, però s'agraeix el cant d'esperança i la càndida rebel·lió que transmet: el clam perquè rebin una acollida digna tots aquells desesperats del món que vénen a Europa amb la sensació que truquen a les portes del Cel.

Com a contraposició a aquesta bonhomia optimista, l'endemà ens posem la duríssima pel·lícula danesa “La caça”. Amb un impecable pols narratiu i formal, el film relata la facilitat amb què es pot destruir la vida d'una persona a partir d'un rumor en una comunitat tancada i ritualitzada. Però la tria del context posa el focus en la perversió que està adquirint darrerament el tractament dels menors, i no precisament sexual. La hiperpaternitat està de moda, i a la pel·lícula es fa palesa (sense arribar a culpabilitzar-la, ja que al capdavall tothom actua des de l'amor i la por) la incapacitat dels adults de tractar de manera adequada la descendència. Així, quan la nena diu la primera bestiesa que li passa pel cap en un moment de ràbia, tothom li dóna la màxima credibilitat. Quan, en canvi, des de la serenitat vol transmetre la innocència del protagonista, la tracten amb condescendència i ho atribueixen a les conseqüències del trauma. En tots dos casos, s'imposa una visió paternalista que converteix paradoxalment els infants en víctimes de les pors dels seus pares. Com expressa molt bé l'actor principal, Mads Mikkelsen, segurament el problema és que com més pretesament civilitzats volem ser més ens consta veure les coses amb sentit comú. El resultat de tot plegat, situacions tan penoses com aquesta:

http://www.ara.cat/societat/Que-darrere-mestres-Pinell-Brai_0_1651634879.html

Intromissió professional. Credibilitat sistemàtica i acrítica del menor. Llenguatge de vencedors i vençuts, com si els mestres i els pares fossin dos bàndols enfrontats en comptes de navegar junts al mateix vaixell. No anem bé.

Comentaris (3)19-09-2016 22:09:26

Futbol: Barça 7 - Celtic 0

Una de les poques coses positives del partit horrible de dissabte contra l'Alavés va ser el rol d'Arda Turan. El turc, que malauradament per a ell (perquè davant tindrà el trident) va tornar a demostrar que al Barça juga millor a la davantera que al mig del camp, va ser desplaçat teòricament a la posició d'extrem dret. En realitat, però, la sensació que vaig tenir va ser que se li va encarregar fer de Messi. Entenem-nos: ningú pot fer de Messi, però em refereixo al fet que partia d'aquesta teòrica posició de banda però que en realitat tenia llibertat per aparèixer allà on més convingués. Això explica que fos un dels jugadors més actius i un dels pocs que es va salvar de la desfeta.

Explico això per remarcar que aquest és un equip pensat i treballat des dels automatismes: jugui qui jugui, ha d'ocupar un rol similar. L'interior esquerre ha de tenir més llibertat creativa, l'interior dret més sacrifici defensiu, els laterals han de ser llargs, els centrals han de saber sortir amb la pilota controlada, entre el lateral i l'interior dret han de tapar els espais que deixa el teòric extrem dret quan canvia de posició, l'extrem esquerre ha de buscar entrar i associar-se per dins... Per això Luis Enrique devia pensar que podia fer tants canvis, però es va oblidar que hi ha jugadors que necessiten temps per assolir aquests automatismes i que cal introduir-los més a poc a poc. Sigui com sigui, però, la revoució de dissabte li va permetre tenir ahir un onze molt fresc i de plenes garanties. I el trident es va tornar a divertir. I l'equip va demostrar que està treballat en obrir i tancar la golejada en enrevessades jugades d'estratègia.

Ara sembla que s'ha posat de moda la defensa de cinc per tapar espais al trident. Potser així, si els rivals abandonen la pressió avançada que ens han aplicat equips com el Sevilla i l'Athletic, ens podrem estalviar els comentaris poca-soltes que afirmaven que l'equip marcava al contraatac, quan en realitat ho feia després de sortir amb habilitat (i, per tant, amb gust per la pilota) d'una pressió avançada que li permetia després aprofitar uns espais que s'havia ben guanyat. Toca tornar als temps de la paciència, de picar pedra, de desgastar el rival i acabar-lo destrossant com ahir. Quan l'equip juga amb la qualitat, l'ambició i l'actitud d'ahir, és imparable. Però el futbol no és una ciència exacta, i dissabte probablement tocarà rosegar sorra al camp del Leganés a la 1 del migdia.

Comentaris (1)14-09-2016 19:16:54

Cinema: "Sparrows"; futbol: Barca 1 - Alavés 2; i Diada: estem a punt!

Cap de setmana marcat per les diferents possibilitats que ofereix la percepció de la realitat. La línia que marca la diferència entre el benestar i el malestar, l'èxit i el fracàs, la il·lusió i el desastre, és molt fina depenent de qui miri o jutgi.

Per exemple, com cal interpretar el final de la notable pel·lícula “Sparrows”? La pel·lícula és definitivament trista, però deixa el pla final una porta oberta a l'esperança? Són els extraordinaris últims quinze minuts la crònica d'un ensorrament definitiu o el serrar les dents d'algú que s'adona que ha ingressat a l'edat adulta i decideix prendre les regnes de la seva vida encara que sigui partint de doloroses ficcions? La profanació del cos de l'amiga pot ser llegit com el símbol de la pèrdua de la infantesa (representada al llarg del film per mitjà de la casa confiscada pel banc). A partir d'aquí, esperen les incerteses de tota vida adulta. Però, partint de la infelicitat més absoluta, ja és molt. Tot en aquesta pel·lícula és rigorós i delicat. Només hi grinyola una escena d'iniciació sexual prescindible però que paradoxalment està filmada amb una perfecció tècnica i formal absoluta. Molt recomanable, tot i que no apta per a paladars amb presses.

Segon moment de percepció de la realitat. D'entrada, pocs matisos pot oferir la derrota merescuda del Barça a casa contra l'Alavés. L'equip va atacar fatal i va defensar encara pitjor. Però la qüestió es troba en la valoració que es pot fer del que va passar dissabte. Perquè Luis Enrique va arriscar molt amb l'alineació, i l'aposta no va sortir bé. Si l'equip hagués guanyat hauria estat la confirmació que aquest any tenim més fons d'armari, però com que va sortir creu hi ha el risc que alguns jugadors hagin quedat marcats fins i tot tot just el dia del seu debut. Sens dubte una exageració, però ja sabem com les gasta l'aficionat culer. La lectura sòbria i moderada sembla òbvia: tenim un fons d'armari prou bo perquè alguns titulars puguin descansar, però no perquè ho facin sis de cop. Tot i així, entenc les circumstàncies especials del partit, després de seleccions i abans de Champions. Més discutible em sembla la pressa per jugar amb les joguines noves (un Cillessen i un Alcácer gairebé sense entrenaments), i definitivament desconcertant l'opció de fer jugar un esgotat Mascherano (180 minuts i 20.000 km d'avió a sobre) quan tens un Umtiti fresc i en estat de gràcia. Però vaja, que no ho trencarem tot ara per un partit, per molt horrible que fos.

Per sort, la victòria que realment comptava aquest cap de setmana va arribar l'endemà. Una victòria sobre nosaltres mateixos, sobre les nostres pors i inseguretats, sobre algun puntual desànim. Moment definitiu (i ja habitual) de percepció de la realitat: la manifestació de la Diada. Deixant de banda els inevitables balls de xifres, seria bo que els unionistes o els independentistes pessimistes expliquessin quina causa hi ha en tot el món capaç de treure durant cinc anys seguits tantíssima gent al carrer. I atenció que la contraposició cal fer-la en termes justos: qui ahir es va quedar a casa, a banda de qui no hi va poder anar malgrat voler-ho, no és necessàriament contrari al procés, ja que també hi ha molta gent indiferent. I en les revolucions (ho va explicar molt bé ahir Antonio Baños) qui marca la diferència és la població activa políticament. Així doncs, suposo que caldria contraposar xifres amb la paella de Ciudadanos, i diu que encara no saben què fer amb la que va sobrar. M'imagino que aquest acte emblemàtic és el que els unionistes entenen per “una Diada que inclou a tothom”, una d'aquelles fal·làcies tan seves que repeteixen com un mantra. Segons ells, és clar, “una Diada que inclou a tothom” seria una barbacoa autonomista de les que es feien abans. S'obliden, però, que aquesta no m'inclou a mi ni als milers de persones d'ahir, o sigui que ja em direu com ho arreglem (votant, potser?). Com l'última ocurrència que la independència els convertirà en apàtrides, quan jo fa quaranta anys que ho sóc i m'he hagut d'aguantar i saben perfectament que ells conservaran la nacionalitat perquè han nascut espanyols. Aquest procés, que culminarà feliçment d'aquí a ben poc, no va contra ningú. Ningú hi sortirà perdent. I ho saben però menteixen. Però el millor de tot és que després de tots els insults rebuts, de totes les amenaces vessades, nosaltres continuem simplement somrient i caminant. Mentrestant, són altres els que sí que es radicalitzen perquè el nerviosisme no els deixa viure, i deixen anar declaracions que ja no són impròpies d'un ministre sinó d'un ésser humà. Com diria el seu llibre de capçalera, aquest Quixot que tant veneren i que no han llegit: “ladran, luego cabalgamos.” I estem a punt.

Comentaris (1)12-09-2016 22:22:03

Cinema: "No respires"

La primera virtut que aquesta notable pel·lícula té és saber una cosa: que el cinema és mirada. Si alguns crítics consideren “La finestra indiscreta”, d'Alfred Hitchcock, potser no la millor però sí la pel·lícula més imprescindible de la història és perquè és la que millor va saber captar aquesta idea. Cadascuna en el seu estil, pel·lícules al meu entendre deutores de Hitchcock com ara “Els ulls de la Júlia” han incidit en aquest aspecte. En efecte, els personatges cecs donen molt de joc. Amb la Júlia passava que el seu enemic no sabia mai ben bé si hi veia o no hi veia, i aquí el que passa és que el cec fa de la necessitat virtut i converteix casa seva en una trampa mortal per als invasors perquè els pot deixar a les fosques, i ell la té apamada i ells no. En aquest sentit, el recurs de fotografia per protegir la nostra mirada (sense la qual no hi hauria pel·lícula) mentre cap dels personatges veu res és gairebé tan brillant com la presentació de la casa, espai terrible, en un exquisit pla seqüència.

La segona virtut que aquesta notable pel·lícula té és saber encara una altra cosa: que el que fa por de veritat és la gent real i no els esperits ni res relacionat amb el més enllà. Són els vius els que fan por, i no els pobres morts. El director recorre al virtuosisme formal per endinsar-nos en un malson que capgira els codis: l'amenaça és l'habitant de la casa, i no els intrusos; la seguretat és a fora, i no a dins. En una pel·lícula dominada pels plans curts, destaca un pròleg amb un inquietant pla general a la manera d'”It follows”, i en el claustrofòbic soterrani hi tenen lloc pertorbadores (i orgàniques) seqüències que se't claven al cervell com les de l'extrema i angoixant “Martyrs”.

Potser només se li pot retreure un excés de passos de rosca al final, i que abusi del recurs del gos en detriment de la força dramàtica del cec, però s'agraeix un producte que inquieta sense recursos fàcils, i el tractament del personatge femení com algú fort i no com algú a qui inevitablement cal salvar (excepte, ai, en la pitjor escena: la de la càmera lenta).

Sembla que hagi explicat molt, però en realitat no he explicat res. L'experiència val la pena i no s'hi val a espatllar-la amb spoilers. A gaudir-la (i a patir)!

Comentaris (1)05-09-2016 20:55:22