David Cuenca Ros
per en 25 Juny 2015
548 Vistes

Fa pocs anys es van posar molt de moda les pel·lícules sobre el món de la màgia: "El truco final", "El ilusionista", "Luces rojas"... tenien en comú una idea: parlar de jocs de mans fent que la mateixa pel·lícula ho acabés sent, de manera que conduís l'espectador a un final inesperat i sorprenent. És a dir, que el receptor de la pel·lícula també fos enredat pel gran truc de prestidigitació que seria la trama. La idea no és dolenta del tot: presentar el cinema com una gran capsa màgica on tot és possible, i on l'espectador gaudeix sent enganyat. "Ahora me ves" pertany clarament a aquesta onada, i hi ha una cosa que cal reconèixer-li: ensenya les seves cartes (i mai més ben dit) des del primer fotograma. Des del principi t'adverteixen que no et refiïs de tot el que veus, i que mentre estiguis atent a allò que sembla que ha de cridar la teva atenció se t'escaparan detalls que t'impediran veure el truc. Aquestes són les regles del joc, i cal acceptar-les per gaudir de l'espectacle. Perquè això és el que és "Ahora me ves": pur espectacle, tan entretingut com oblidable. En general dosifica bé l'acció, i fins i tot la inevitable i rutinària persecució de cotxes acaba amagant la seva sorpresa. El que passa és que el muntatge a vegades mareja i et fa desconnectar (però això també ho fan els mags per tenir impunitat, no?) I el final... doncs no pot ser més trampós. Però, és clar, al capdavall tant com ho puguin ser els millors trucs de màgia, no?

La màgia també és omnipresent a la hipnòtica "La tempesta", de Shakespeare. Però no pas la prestidigitació, sinó una màgia sobrenatural, inexplicable, metafòrica. La màgia de l'existència, en definitiva. Té raó Salvador Oliva en el seu pròleg: no trobarem en el protagonista Pròsper cap discurs a l'estil de Hamlet o Macbeth, d'aquells que ens emocionen perquè condensen en un sol paràgraf tota la complexitat humana. Aquí són el mateix Pròsper i la seva peripècia els que semblen condensar-la. Podrem interpretar de moltes maneres diferents la trama, però Shakespeare ja ens haurà embruixat amb l'aparador de grandeses i misèries de la nostra vida i dels nostres desitjos. Aquí la màgia no ocupa un paper puntual, com a les dues tragèdies abans esmentades, sinó que tot esta al servei de recordar-nos que som efímers, que som fets de la mateixa matèria dels somnis.

Publicat a: Oci
David Cuenca Ros
Després, és clar, també hi ha l'illa com a lloc on tot és possible... Kavafis, Dafoe o JJ Abrams ho sabien bé...
29 Juny 2015
David Cuenca Ros
Nou article.
29 Juny 2015
David Cuenca Ros
Haha, JM! És la que tenia de la universitat! M'has fet venir ganes de rellegir l'epíleg!
7 Juliol 2015