login
Inicia sessió

register
Registra't

Petites grans passions

Cinema: "Carol"; i futbol: Llevant 0 - Barça 2

Tercera pel·lícula magnífica en un mes: o m'estic tornant definitivament tou i ja m'agrada tot, o realment aquest 2016 promet cinematogràficament. Sigui com sigui, no sóc l'únic que pensa que "Carol" és una meravella, un prodigi de sensibilitat sense carrincloneria, una lliçó de cinema en cada fotograma. "Carol" et fa sentir el plaer del cinema clàssic, amb una història cuinada a foc lent (no apta per a gran part del públic de multisales, que només busca acció irreflexiva i sense fre), una cuidadíssima posada en escena, una narrativa de ferro i una cura de l'enquadrament que deixa bocabadat. Rere una història d'amor prohibit acadèmica i l'actuació sublim de les dues protagonistes, en el film hi batega un feminisme subtil i, aquest sí, necessari. Perquè la societat (la dels anys 50, però també la d'ara) obliga sovint a la contradicció entre els sentiments que es tenen i les paraules que es pronuncien.

El Barça, per la seva banda, continua avançant, sovint en el malentès entre el que transmet el seu joc i la realitat. Qui veiés el partit ahir pensaria en un equip indolent, apàtic, de llei del mínim esforç. La realitat, però, és que sovint el Barça posa el fre de mà com a manera de defensar-se: mentre tinc jo la pilota, tu no em fas mal. El problema és que ahir la perdia massa vegades amb massa facilitat, i això comença a ser habitual (atenció a la nova moda del 7 defensen i 3 ataquen que sembla que pren tendència entre els rivals), i ahir l'única cosa que impedia l'avorriment més absolut era la sensació de perill d'un partit no tancat. En fi, amb aquests partits sense història que s'obliden al cap de dos minuts també es guanyen lligues...

Comentaris (12)08-02-2016 13:48:44

miquelpugamiquelpuga blog, 08-02-2016 19:17:03

aquests punts guanyats,son vitals.

Gerard, 08-02-2016 19:18:05

Ei! A servidor també li encantà! La història que "Carol" explica és senzilla però de les que deixa petja. Molt difícil no emocionar-se amb ella, amb molts moments memorables, entre aquests el final. Hi ha moments que sembla que la Therese es transmuta en l'Audrey Hepburn, i les parets, els mobles i altres objectes cobren vida. Us recomano la novel·la; l'essència és la mateixa però hi ha diferències interessants.
David, també tinc la sensació que aquest any, cinematogràficament parlant, comença millor que el passat; d'altra banda, tampoc costava tant. També haig de dir que totes les pel·lícules que he vist en aquest 2016 són de l'any passat.

davidcuencadavidcuenca blog, 08-02-2016 19:36:19

Es tracta d'anar sumant, Miquel. Dosificar-se també forma part del llibre d'estil d'un equip campió... Totalment d'acord, doncs.

davidcuencadavidcuenca blog, 08-02-2016 19:39:18

Gerard: m'alegro que també gaudissis molt de "Carol". M'agrada que comentis això de l'Audrey Hepburn, perquè jo també ho vaig pensar i no he pensat a posar-ho al comentari. A la festa dels amics, cap al final de la pel·lícula, és més Audrey Hepburn que mai. I el final també m'agrada molt, perquè podria haver estat sentimentaloide i en canvi no pot ser més contingut i al mateix temps més emocionant.
D'acord: són pelis del 2015, però vistes al 2016, que és el que compto per fer les llistes... :-)

davidcuencadavidcuenca blog, 08-02-2016 20:35:42

Per cert. Gerard: com interpretes la gran abundància de plans filmats a través dels vidres de les finestres?

Gerard, 09-02-2016 16:01:27

Quan s'utilitzen elements diversos (raigs del sol, gotes de pluja, la llum de les faroles, entre d'altres) per crear imatges properes a l'abstracció, per reflectir l'humor i els sentiments de les protagonistes.
En altres casos per recordar a l'espectador el seu paper de voyeur, per mostrar les diferències que separen les protagonistes, i les que separen les protagonistes d'una societat que no accepta la seva relació.
Vosaltres ho interpreteu igual?

davidcuencadavidcuenca blog, 09-02-2016 21:50:54

Gerard, m'agraden les teves interpretacions. De fet, la pel·lícula de la història que més posa l'accent en la condició de voyeur de l'espectador de cinema és "La finestra indiscreta".
Pel que fa a la barrera amb la societat, t'ho compro. Axò explica també alguns enquadraments desviats i tancats/trencats, com a la festa dels amics, fets des de la finestra.
Pel que sembla, el director diu que és per accentuar el desig. No és contradictori amb el que proposes...

davidcuencadavidcuenca blog, 09-02-2016 21:52:58

I això que els objectes cobren vida? És pel que signifiquen per a elles? Totalment d'acord amb una certa tendència a l'abstracció...

davidcuencadavidcuenca blog, 09-02-2016 21:54:23

I m'encanta el pla seqüència inicial, en què els títols de crèdit apareixen en un fons elegant... que resulta ser una mena de claveguera.

davidcuencadavidcuenca blog, 09-02-2016 21:54:28

Nou article

Gerard, 10-02-2016 15:36:42

Per objectes que cobren vida, a banda del que comentes, també ho dic per escenes, entre d'altres, de la primera cita o la del final, on les taules, les làmpades, el vernís de la fusta de les parets, etc., estan il·luminats amb tanta intensitat que semblen que cobrin vida, que expressin sentiments, que mostrin el desig que senten les protagonistes i que no poden expressar públicament. No sé si m'explico i si vosaltres també vareu tenir aquesta sensació.
També m'encantà l'escena inicial. El primer pla, quan la càmera encara no s'ha allunyat del que sabrem que és una claveguera, té un cert aire abstracte (i no em vull fer passat amb aquest tema...!). I trobo brillant el recurs de tornar a mostrar la mateixa escena cap el final de la pel·lícula però des d'un altre punt de vista i ja coneixent les peripècies vitals de les protagonistes.

davidcuencadavidcuenca blog, 10-02-2016 19:43:42

Francament, no m'havia fixat en aquest detall dels objectes, i trobo fascinant que tu t'hi fixessis. Caldrà parar-hi atenció en un nou visionat de la pel·lícula!
I sí: la primera escena, i com lliga amb el final, és brillant. Haynes és molt cinèfil, i es nota.

Escriu un nou comentari:

Comentari extern

Nom:


Registrar-me a flog.cat

Usuaris registrats

Usuari de flog.cat:

Contrasenya: