David Cuenca Ros
per en 2 Setembre 2015
572 Vistes

Vet aquí una de les lectures que tenia pendents des de, ni més ni menys, la universitat. I vet aquí un exemple de literatura en majúscules. Mitjançant la sempre complicada tècnica del monòleg interior, aquí molt reeixida, Miguel Delibes aconsegueix construir una crònica contundent sobre la incomunicació i la incomprensió. La incomunicació i la incomprensió entre dues persones que són també la incomunicació i la incomprensió entre les dues Espanyes irreconciliables, que esclaten de valent a l'última pàgina del llibre.

"Cinco horas con Mario" és la història de dues solituds: la de la vídua i la del mort. És fascinant com Delibes aconsegueix construir d'una manera tan brillant un personatge com Mario per mitjà dels irritants i desordenats pensaments de la vídua durant la vetlla del seu cadàver. La novel·la, doncs, és d'una gran profunditat psicològica: els pensaments repetitius i obsessius de la vídua ens permeten fer-nos una composició impecable d'aquest personatge femení que amaga un munt de frustracions, remordiments i penediments darrere la seva façana de seguretat i simplicitat; però alhora també ens van oferint una completa imatge de l'autèntic protagonista, un Mario tràgicament perdut en les seves contradiccions internes.

Certament, el conservadorisme franquista de la vídua resulta irritant. Les seves paraules en bucle se't claven al cervell com martells, i provoquen la mateixa urticària que les del periodista (?) Carlos Cuesta a 13TV. Però el seu mur de certeses (no exemptes de cert sentit comú reivindicable, per molt que costi d'admetre) es va desintegrant progressivament, fins arribar a una confessió final desesperada. I, certament, Mario és digne de compassió, per haver-se casat amb una dona semblant (és molt hàbil fer-nos assolir aquesta sensació quan el punt de vista que tenim és el d'ella) i per les seves contradiccions internes sobre la bondat; però no és menys cert que és a tots dos a qui caldria retreure el nul esforç d'intentar comprendre les necessitats de l'altre. Ha mort un home bo o un egoista? És possible reconciliar els valors morals amb els ètics? Preguntes incòmodes per a una obra profunda i commovedora.

Publicat a: Oci
Sigues el primer a qui li agrada això.
David Cuenca Ros
Doncs veig que funcionem d'una manera semblant... I si vull ser mínimament fidel al pla en qüestió, a "L'escombra del sistema" encara li queda... :-( Tornant a "Cinco horas con Mario", se m'ha acudit també que hi ha una dicotomia clara: en Mario viu "cap endins" i la seva dona, "cap enfora"... Tinc ... Veure més
4 Setembre 2015
David Cuenca Ros
Hola, Gerard! Suposo que fas referència a "Frances Ha" perquè si no m'equivoco és la peli anterior del director de "Mientras seamos jóvenes"... Sigui com sigui, però, vaig anar a veure "Les combattants"! Ara n'escric l'article, i espero el teu comentari perquè no estic segur d'haver-ne captat bé el ... Veure més
8 Setembre 2015
David Cuenca Ros
Nou article, doncs.
8 Setembre 2015
David Cuenca Ros
En prenc nota, Gerard! Doncs ara ni se t'acudeixi llegir "Cinco horas con Mario", eh? Descansa d'aquestes característiques i vés per quelcom diferent: a mi també m'agrada ser eclèctic i anar variant radicalment!
14 Setembre 2015